Opony rowerowe a możliwości wszechstronnego wykorzystywania

opona rowerowa i lasPodstawowym kryterium oceny przydatności opon rowerowych powinna być ich funkcjonalność oraz przyczepność do podłoża. Istnieje wiele rodzajów opon rowerowych, zaczynając od tradycyjnych, podstawowych modeli, a kończąc na specjalistycznych rozwiązaniach dla wąskich grup użytkowników, którzy doskonale znają swoje wymagania.
Opony rowerowe zdecydowanie poprawiają komfort jazdy, ponieważ stabilnie utrzymują sylwetkę i nie dopuszczają do tego, żeby doszło do poślizgu.

Dzieje się tak dlatego, gdyż opony rowerowe wyróżniają się bardzo dobrą jakością.
Niezależnie od tego, czy chodzi o opony rowerowe szosowe, terenowe, uniwersalne, zimowe bądź do trenażerów ich charakterystyczną cechą jest zapewnienie stabilności rowerzyście, a co za tym idzie, zagwarantowanie poczucia bezpieczeństwa. Opony rowerowe skutecznie wspomagają pedałowanie, dzięki czemu jazda na rowerze staje się łatwiejsza.

O oponach rowerowych wyprodukowanych z wysokogatunkowych materiałów śmiało można powiedzieć, że są bardzo trwałe i odporne na ścieranie. Jednak dobrze byłoby mieć jednocześnie na uwadze kwestię ich wykorzystywania. Chodzi głównie o to, żeby opony rowerowe były odpowiednio dobrane nie tylko do rodzaju jazdy, ale także do typu roweru.

Najpopularniejsze dzwonki rowerowe

dzwonekNa naszym rynku jest bardzo wielu dobrych producentów rowerów, którzy oferują wysokiej jakości akcesoria rowerowe, w tym między innymi dzwonki rowerowe. Wybranie tych najlepszych może być naprawdę bardzo dużym wyzwaniem, dlatego też warto poznać jakie modele, cieszą się największym zainteresowaniem.

Klasyczne dzwonki rowerowe typu gong

W Polsce, jak i zresztą na całym świecie, zdecydowanie największą popularnością cieszą się dzwonki rowerowe typu gong. Ich największą zaletą jest bardzo niewielki rozmiar, co jest niesłychanie ważne zwłaszcza gdy na kierowniku będziemy chcieli zamontować wiele innych akcesoriów takich jak np. lusterko, licznik, uchwyt na telefon czy dodatkowe światła. Bardzo dużą zaleta dzwonków rowerowych typu gong jest również bardzo atrakcyjna cena, dlatego też cieszą się tak dużym zainteresowaniem. Największymi wadami jest krótka żywotność oraz pojedyncze dźwięki, które zmuszają rowerzystów do kilkukrotnego dzwonienia. Dzwonki typu gong to doskonała propozycja przede wszystkim dla rowerków dziecięcych.


Dzwonek rowerowy z kołatką

Na naszym rynku bardzo dużą popularnością cieszą się również dzwonki z kołatką. Według wielu doświadczonych rowerzystów, to właśnie ten dzwonek jest najlepszy i w pierwszej kolejności warto za nim się rozglądać. Klasyczny dźwięk „dryn-dryn” jest głośny i donośny, ale jednocześnie nie przeraźliwy. Im większy dzwonek z kołatką kupimy, to tym głośniejszy dzwonek otrzymamy.

Koszyki rowerowe dla zwierzaków

koszyki roweroweKoszyki rowerowe są dobrym pomysłem podczas przewożenia zwierzaków rowerem. Oczywiście dotyczy to jedynie czworonogów raczej niewielkich. W przypadku większych psów lepiej sprawdzi się smycz z wysięgnikiem.

Mniejsze pieski zmieszczą się bez problemu w koszyku rowerowym. Największe modele pomieszczą zwierzaki o wadze do 15 kg, ale tak duże obciążenie może być dla właściciela roweru niebezpieczne i niezbyt komfortowe. Zazwyczaj wykonywane są z wikliny,wodoodpornego i wytrzymałego rattanu bądź metalu. Dostępne są w szerokiej gamie kształtów i kolorów. Niektóre wyposażone są dodatkowo w kratkę, która ochrania czworonoga przed wypadnięciem czy wyskoczeniem.

Koszyki rowerowe montowane są do kierownicy lub do ramy (te metalowe), dzięki czemu są stabilne i mogą posłużyć także dla większych zwierzaków. Modele umieszczone z przodu pozwalają na kontrolowanie psiaka w czasie jazdy. Niektóre koszyki można także przyczepić do bagażnika. Warto postawić na modele z wyścielanym dnem, dla psa jest to wygodniejsze, a w razie zabrudzenia można tkaninę wyjąc i wyprać.

Mniejsze czworonogi można przewozić w torbach, które przyczepia się paskami do roweru. Z pozoru przypominają zwykłe torby. Jednak wykonane są z materiałów odpornych na działanie warunków atmosferycznych. Niektóre posiadają też elementy odblaskowe i specjalne kiszonki do przewożenia np. wody. Są schludne, a poza tym zawsze można je zdjąć.

Rodzaje pedałów rowerowych

Pedały w rowerze to element napędu, za pomocą którego wywierany jest nacisk na korby. Jest to jeden z punktów styku rowerzysty z rowerem, co oznacza, że muszą być dostosowane do warunków jazdy, aby zapewnić odpowiedni komfort, bezpieczeństwo i efektywność pedałowania.

Pedały rowerowe dzielimy na platformowe i zatrzaskowe (zobacz pedały rowerowe w sklepie Zico-Bike). Wariantem pośrednim pomiędzy obydwiema grupami pedałów są pedały platformowe z noskami.

Platformy to pedały do roweru, które nie wiążą trwale nogi rowerzysty z jednośladem. Znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie nie jest zbyt istotna efektywność pedałowania, ale może być konieczne szybkie zsunięcie stopy z pedału. Obszarem ich zastosowań są rowery miejskie, rekreacyjne czy BMX.

Pedały zatrzaskowe są przeciwieństwem pedałów platformowych. Spinają trwale nogę z rowerem, co prowadzi do większej kontroli pojazdu na nierównościach, a także – w krytycznych sytuacjach, np. na stromych podjazdach – umożliwiają ciągnięcie korb do góry. Powoduje to znaczny wzrost efektywności pedałowania. Taki sposób pedałowania na dłuższą metę może odbić się niekorzystnie na zdrowiu, poprzez wywieranie wyższego nacisku na prostatę.

But rowerowy z pedałów zatrzaskowych wypina się poprzez lekkie wychylenie pięty w płaszczyźnie poziomej pedału, co w sytuacjach awaryjnych zachodzi odruchowo. Są to pedały bezpieczniejsze od pedałów platformowych z dobrze dociągniętymi noskami.

Anatomia a siodełko rowerowe

rowerowe siodełko

Newralgicznym elementem każdego roweru jest siodełko rowerowe. Od jego kształtu, miękkości, zdolności do odkształcania się i ustawienia, w znacznym stopniu zależy komfort użytkowana, ale i zdrowie rowerzysty.

Kształt większości siodełek rowerowych jest zbliżony i przypomina spłaszczoną, przedzieloną wzdłużnie gruszkę. W tylnej części siodełka są rozszerzone, a przód jest dość wąski i długi. Taki kształt siodełka jest podyktowany budową anatomiczną ciała człowieka. Na tylnej, szerszej części opierają się tzw. guzy kulszowe, środkowa i przednia część (nos) siodełka odpowiedzialna jest za podparcie krocza i okolic prostaty (u mężczyzn). Nos siodełka ponadto ułatwia stabilizację poprzeczną roweru, poprzez boczny nacisk wewnętrznych powierzchni ud.

Niestety nie istnieje idealna recepta na dobór siodełka, ponieważ każdy człowiek, mimo iż anatomicznie podobny, to jednak kluczowe elementy miednicy oraz upodobania ma znacząco inne. Punktem startowym w doborze siodełka jest pomiar rozstawu kości kulszowych, co umożliwia odrzucenie siodełek zbyt wąskich. W przypadku mężczyzn dość dobrym wariantem są wycięcia i otwory w centralnej części siodełka, odciążające wrażliwą prostatę. Mając te rzeczy na uwadze doboru idealnego siodełka rowerowego i tak dokonuje się metodą prób i błędów, niekiedy latami.

Z czego zrobione są kierownice rowerowe?

prosta kierownica rowerowa

Zapewne nieraz zastanawialiśmy się z czego dokładnie jest zrobiony nasz rower. W najpopularniejszych modelach podstawowym materiałem jest stal węglowa. W droższych egzemplarzach korzysta się ze stopów aluminium lub stali stopowych (zobacz przykładowe kierownice rowerowe w sklepie Zico-Bike). Kierownice do rowerów są wykonywane z takich samych materiałów. Warto pokrótce opisać wady i zalety poszczególnych modeli.

Kierownice stalowe

Najtańsze kierownice rowerowe wykonywane są ze stali chromowo-molibdenowej (zazwyczaj montuje się je w BMX-ach). Są one masywne i wytrzymałe, jednak bardzo ciężkie. Z tego powodu nie mogą być wykorzystywane w każdym typie roweru. Przykładowo dla sportowców duża waga, prowadziłaby do obniżenia prędkości (co mogłoby przesądzić o wygranej lub porażce).

Kierownice ze stopu aluminium

Sportowe rowery najczęściej wyposażone są w kierownice duraluminiowe (szczególnie starsze egzemplarze). Ich plusem jest niewielka waga. Niestety, są one o wiele mniej wytrzymałe od kierownic stalowych. Warto pamiętać o tym, że zapłacimy za nie więcej, niż w przypadku ich stalowych odpowiedników.

Kierownice z karbonu

Obecnie do droższych modeli rowerów montuje się kierownice rowerowe z włókna węglowego (karbonu). Podobnie jak ich aluminiowe odpowiedniki są lekkie, jednak znacznie od nich wytrzymalsze. Minusem jest cena (najwyższa na rynku). Jeżeli jednak zdecydujemy się na zakup droższego roweru, warto także zadbać o to, aby kierownica była wykonana z najlepszego materiału.